carolinaidamargareta

Dag 4

Publicerad 2012-01-23 11:20:31 i Hello Africa,

Torsdag 21:20
12e januari

 Det verkar som om alla mornar har ar molniga, innan molnen mattas ut och rojer vag for den gassande solen!
 Idag var det tankt att jag skulle kopa fickkniv och tvattmedel, men eftersom det aldrig blir som jag tankt sa kopte jag lite russin, cashewnotter och apelsinjuice istallet... Det fungerade bra som lunch idag och kan nog racka till en frukost imorgon.
 Under lunchen lyckades Frida skara av fingertoppen pa Linns sylvassa Claes Ohlsson-fickkniv, sag inte sarskilt mysigt ut och hoppas nastan jag kan sno nagon av Savelbergs sloa fruktknivar innan jag aker ut pa projektet. En bit av fingertoppen lag sa fint dar pa knivbladet, so no passionsfrukt for Frida!

 Undr eftermiddagen besokte vi Kibera, en sa kallad kakstad/bostadsomrade/slum. Husen bestar av plat och olika tyger for att stanga ute solen och varmen. Vi fick besoka ett hus dar en kvinna som jobbar pa Waio Waio bor, Forst ett litet "rum" med jordgolv, ett draperi in till nasta rum som var aningen storre an det mitt rum nar min familj bodde i lagenhet.
 Dar stod en sang for de 3 barnen, 90's bredd, en soffa dar jag tror hennes syster sov, en mindre soffa plus en sang for henne och hennes man. Hennes supersota 3ariga dotter Gloria var med under tiden att Hon berattade hur det var att leva i Kibera. Allting dar kostar pengar, vatten, hyra osv. Sa maste de ju ha mat ocksa. Hade hon tur kunde hon komma undan med 5000 Ksh i manaden, vilket ar ungefar 416 svenska kronor. Det kandes forjavligt att plocka fram ca 20 000 kenyanska shilling och sen bara ge henne en av alla lappar. men hela klassen skankte, och det gjorde skillnad for henne. Det ar en fucked up varld vi lever i.

 En kille jag pratade mycket med under vandringen genom Kibera var Paul, som var riktigt stolt over att vara min forsta kenyanska kompis! Han har varit i Goteborg en gang genom kontakt mellan Waio Waio och en tjej fran tidigare ars Afrikakurs. Jag lyckades overtyga honom om att han borde aka tillbaka till Sverige och prova pa "ice fishing and snowmobiling". Men vet inte riktigt vad han egentligen tycker om Sverige, for en av hans forsta fragor till mig var "Why doesn't sweidish people talk to eachother?" Allt jag kunde saga va "Bra fraga" for jag har inget bra svar pa det. Nagon annan som kan svara pa den fragan?

Jag har inga bilder fran Kibera, for dansarna och vara guider/vakter fran Waio Waio tyckte det var osmart av oss att vifta med en kamera var, dessutom maste man alltid fraga dom som bor dar innan man tar bilder. Daremot har jag en film fran dansarna, sa har jag kopt en CD med en film fran var vandring genom omradet fran en av dom som jobbar pa Waio Waio med film och musik.

 Jag har kopt mycket idag, grejer fran Waio Waios giftshop, armband fran en av dansarna och den dar filmen. Sen sa kom Rosie hit nu i eftermiddag for att salja smycken, OCH for att lara oss att pruta. ;) Sa dar kopte jag ocksa grejer! Jag klarar av att pruta, men det kanns anda pinsamt och fel pa nagot satt, som att jag nedvarderar deras arbete.

Far se nar jag kan uppdatera nasta gang, Hors!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela